Jak żyć (?) … zdrowo!

„Życie nieświadome nie jest warte tego, by je przeżyć”

Anthony de Mello

Jeśli już zdecydowałeś posłuchać swego wewnętrznego głosu, który mówił Ci że przyszedł czas aby coś zmienić w swoim życiu, zaczynasz zastawiać się jakie kroki podjąć by żyć zdrowiej.

images (3)Nie ma jednej prawidłowej teorii, dotyczącej tego co powinniśmy wszyscy spożywać i co naprawdę oznacza zdrowy styl życia. Na świecie jest ponad siedem miliardów osób i każdy z nas (chwała Stworzycielowi) jest niepowtarzalną indywidualnością. Każdy powinien metodą prób i ciągłej obserwacji, dokonywać dla siebie najlepszych wyborów.

Jednakże, istnieje kilka uniwersalnych i sprawdzonych zasad, którymi należy się kierować rozpoczynając drogę świadomego dążenia do wspaniałego samopoczucia, a co za tym idzie dobrego stanu zdrowia.

  1. Regularność

Żelazną zasadą zdrowego odżywiania jest regularne przyjmowanie zbilansowanych i pełnowartościowych posiłków. Tylko równomierne dostarczanie energii z pożywienia, w ilościach odpowiadających faktycznemu zapotrzebowaniu, może zapewnić efektywną i prawidłową pracę naszego organizmu. W ten sposób zapewniamy sobie także najlepszy metabolizm.

Według idealnego modelu powinniśmy jeść pięć razy dziennie. Nie oznacza to oczywiście, że każdy posiłek to talerz wypełniony po brzegi porcją węglowodanów i mięsa. Ilość i rodzaj spożywanego pożywienia powinien być związany ze stylem życia jaki prowadzimy, tzn. rodzajem wykonywanej pracy, godzin w jakich funkcjonujemy na co dzień, aktywności fizycznej.

Każda kobieta doskonale wie, że najlepiej się czuje i wygląda w sukience skrojonej na miarę. Tak samo jest z dietą. Aby była naprawdę skuteczna- powinna być spersonalizowana.

Absolutnym obowiązkiem dla naszego zdrowia jest za to śniadanie. Z tą zasadą nikt nie powinien dyskutować. Badania wykazują, że jako pracownicy najbardziej wydajni jesteśmy w godzinach od 9:00 do 11:00. A zatem, aby twój organizm pracował od rana na pełnych obrotach, musisz mu dostarczyć dobrego źródła energii.

Przeczytaj: przepisy na zdrowe śniadanie.

Pomyśl tylko, czy twój samochód daleko zajedzie jeśli zapomnisz o odpowiednim paliwie?

Kawa, napój energetyczny, drożdżówka, batonik- taka poranna dieta zapewnia szybki zastrzyk energetyczny, by już za chwilę zafundować spadek formy związany z szybkimi wahaniami insuliny. Takie pseudo śniadania, nie dość że oszukują nasz organizm, są dla nas w dłuższej perspektywie niebezpieczne (w bardziej szczegółowy sposób napiszemy o tym niebawem).

  1. Pożywienie w naturalnej postaci

Drugą niezwykle ważną zasada jest spożywanie posiłków w jak najmniej przetworzonej postaci. Producenci żywności dostosowują swoja ofertę do potrzeb obecnej cywilizacji. Przeciętny konsument ma obecnie trzy podstawowe wymagania: szybko, tanio i dobrze. A zatem produkt, który kupujemy:

  • nadaje się do niemalże natychmiastowego spożycia, bo poddany został odpowiednim obróbkom technologicznym, powodującym ogromne starty w wartościach odżywczych,
  • jest stosunkowo niedrogi, bo oprócz podstawowych składników odżywczych posiada mnóstwo tanich wypełniaczy, np. mąka pszenna, błonnik pokarmowy, mom, tłuszcz palmowy, syrop glukozowo- fruktozowy, itp.,
  • mile pieści nasze podniebienia, bo jego smak potęgują chemiczne wzmacniacze lub wszechobecny cukier, który uznawany jest za czynnik powodujący rozwój wielu chorób cywilizacyjnych, a przy tym za jeden z najsilniej działających środków uzależniających(!).

Dodatkową zaletą takiej żywności jest jego trwałość. Tylko czy faktycznie warto spożywać mleko, które nie fermentuje nawet po dwóch tygodniach? Albo dżemik, który po otwarciu przez prawie miesiąc zachowuje swój zapach i wygląd? W rezultacie zastanawiamy się, ile jest w nim owoców a ile cukru?

Dodatkowym czynnikiem, na który warto zwrócić uwagę, jest także lokalność i sezonowość, ale o tym napiszemy w osobnym poście.

  1. Odpowiednie zbilansowanie

Co rusz różne media próbują przekonać nas do nowej diety. Jedni przekonują, że najlepszym sposobem jest jedzenie samego białka, drudzy spierają się że musi pochodzić ono wyłącznie z produktów roślinnych. Inni twierdzą, że wystarczy wyeliminować gluten, kolejni skupiają się na samych surowych warzywach, owocach i orzechach.

No i jak w tym szumie dyskusji opowiedzieć się po czyjejś stronie?

Z mojego doświadczenia wynika, iż najlepszym sposobem na pełnię zdrowia i dobrą sylwetkę, jest dostarczenie organizmowi wszystkich składników pokarmowych w odpowiednich proporcjach i pochodzących z dobrych źródeł. Od kiedy pamiętam zawsze byłam na jakiejś diecie, mniej lub bardziej restrykcyjnej. Po okresie silnej motywacji, kiedy przychodziły wymierne efekty, wracałam do produktów, których czasowo sobie odmawiałam. Efekt był oczywisty. Po kilku miesiącach waga wracała do punktu wyjścia. Cykl się powtarzał. Aż do momentu, kiedy zasięgnęłam rady dietetyka. Wtedy dopiero rozpoczęłam właściwą dietę- różnorodną, ale opartą na dobrych, nieprzetworzonych składnikach. Moja dieta obfituje w warzywa, owoce, różnorodne kasze i mąki z pełnowartościowych zbóż (z wyłączeniem pszenicy), dobre tłuszcze, orzechy, mięsa i ryby. Pozytywne efekty pełni zdrowia i satysfakcjonującej sylwetki są moim zdaniem najlepszą rekomendacją takiego sposobu odżywiania.

A więc czerp całymi garściami z bogactwa różnorodności, jakimi obdarza nas natura. Matka ziemia chce abyśmy żyli w pełni sił i zdrowia, dlatego ofiarowuje nam tyle darów. Nauczmy się zatem mądrze z nich korzystać.

  1. Feria barw

Warzywa i owoce zawierają mnóstwo naturalnych barwników, które są najlepszymi kosmetykami, zapewniającymi wspaniały wygląd, ponieważ zapobiegają procesom starzenia się komórek. Są naturalnym sprzymierzeńcem do walki z wolnymi rodnikami. Chronią nas przed różnymi nowotworami oraz wieloma innymi chorobami.

Nie bez znaczenia jest fakt, iż jemy również oczami. Bogactwo kolorów na talerzu sprawia nam dodatkową przyjemność. A więc pamiętaj, niech od dziś twój talerz przypomina tęczę, która kojarzyć ci się będzie ze zdrowiem i radością z życia.

  1. Odpowiednie nawodnienie

Uznaje się, iż dorosły człowiek o umiarkowanej aktywności fizycznej powinien spożywać dziennie min. 2 l płynów. Aczkolwiek, płyn płynowi nie równy :). Każda kawa, mocna herbata, jak również alkohol powoduje efekt niekorzystny dla gospodarki wodnej w naszym organizmie. Dlatego zaleca się, aby w podanej wyżej ilości zawrzeć takie płyny jak: woda mineralna, zioła, świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców, a także różnego rodzaju herbaty, z wyłączeniem mocnej czarnej. Absolutnie wykluczamy wszystkie słodkie napoje, nektary i pseudo soki. Jednakowoż, jeśli spożywamy płyny odwaniające, o których wcześniej wspomniałam, zwiększamy podaż tych dobrych. Warto wykształcać w sobie nawyk spożywania szklanki wody tuż po wypiciu każdej filiżanki kawy, a tą oczywiście ograniczać do jednej, lub dwóch dziennie.

  1. Ruch fizyczny

Pracując nad sylwetką powinniśmy mieć świadomość, że w znacznej mierze (szacuje się że w 30%) nasza skuteczność zależy także od ruchu fizycznego. Nie chodzi tu o to, aby codziennie spędzać godziny na siłowni. Wiele jest dyskusji na temat tego, jak często i jak długo powinniśmy się ruszać w ciągu tygodnia. Niektórzy twierdzą że optimum jest 30 minut aktywności dziennie. Niektórzy zaś przekonują, że dopiero po 30 minutach ćwiczeń w umiarkowanym tempie rozpoczyna się spalanie tłuszczu. Moim zdaniem każdy powinien dostosować ilość i częstotliwość aktywności fizycznej do efektów jakie chce uzyskać, a także do własnych możliwości. Sport, podobnie jak dieta, ma sprawiać przyjemność. Jeśli będzie niemiłym obowiązkiem, szybko stracimy nawet najmniejszy początkowy zapał.

Każda aktywność jest lepsza niż jej brak. Zaczynajmy więc od krótkich treningów. Stopniowo zwiększajmy ich długość i częstotliwość. I przede wszystkim wygońmy ze swojej głowy tego „lenia”, który podpowiada nam: NIE CHCE MI SIĘ! MOŻE JUTRO?!

  1. Świadomość

Jest to czynnik ostatni, aczkolwiek w moim mniemaniu najważniejszy, bo zapewniający właściwe zrozumienie wszystkich innych. Popularnie określany jest jako „rozsądek”- tylko nie taki, który stanowi wymówkę od stosowania zdrowego stylu życia. Często słyszę- oj nie przesadzaj, daj spokój, od jednego pączka nikt nie umarł. Tylko że częstotliwość tych wymówek jest zatrważająca i dotyczy niemal każdego wyboru żywieniowego, bez rozważenia ich konsekwencji i kumulacji efektu.

Każdy jeden świadomy wybór jest lepszy niż jego brak. Dlatego zrozum – twoje wybory decydują o twoim życiu. Pamiętaj przy tym, że w całym świecie najważniejsze jest osiągnięcie stanu równowagi. Każde radykalne i skrajne podejście stanowi zaburzenie naturalnej harmonii.

Z całego serca życzymy ci zatem samych dobrych, bo świadomych wyborów.

Advertisements

2 uwagi do wpisu “Jak żyć (?) … zdrowo!

  1. bardzo ciekawy i przyjemny artykuł, właśnie taki cel sobie postawiłam na nowy 2015 rok, aby żyć zdrowo, mam nadzieje , ze sie uda, a ten artykuł jest bardzo pomocny, czekam na więcej przepisów i porad 🙂

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s